فرماندار: برگزاری تمامی آیینهای ویژه محرم و صفر در نطنز ممنوع است
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۸۲۲۷
رمضانعلی فردوسی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به مصوبههای ستاد مدیریت کرونا شهرستان نطنز آیینهایی از جمله نخلگردانی ۴۰۰ ساله بادرود و جغجغهزنی روستای ابیانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار نمیشود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز نیز گفت: هرساله آیین نخلگردانی روز عاشورا در شهر بادرود با حضور انبوه عزاداران حسینی با شور و حال وصف ناشدنی برگزار میشد اما با توجه به شدت شیوع کرونا و برای حفظ سلامتی مردم، برگزاری این آیین ممنوع شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسین یزانمهر با بیان اینکه اوج برنامه سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) صبح روز عاشورا همراه با نوحهخوانی و مدیحهسرایی است، افزود: عزاداران شهر بادرود در شب عاشورا، آیین ویژه آراستن نخل با پارچههای سبز و سیاه همراه با زمزمه اشعار آیینی انجام و نخل بزرگ برای صبح عاشورا آماده میشود.
وی ادامه داد: در آیین نخلگردانی بادرود که قدمتی نزدیک به ٤٠٠ سال دارد پیران و جوانان طایفههای خاص در حالی که با پای پرهنه هستند دستکهای نخل را طبق سنت دیرینه بر روی شانه میگذارند و مسیر طولانی از حسینیه پانخل تا گلزار شهدای بادرود حمل میکنند و هنگام عبور نخل نوحه مخصوصی را با صدای بلند سر میدهند: یا سید سجاد این نخل حسین است، یا فاطمه فریاد این نخل حسین است، یا عابد بیمار این نخل حسین است، زینب به فغان گفت این نخل حسین است؛ عزاداران نیز نوحهگویان و گریهکنان نخل را تا گلزار شهدا همراهی کرده و در آنجا نماز جماعت ظهر عاشورا را اقامه میکنند.
به گفته وی، با توجه به شیوع کرونا، این آیین سنتی برای دومین سال پیا\ی برگزار نمیشود.
بادرود مرکز بخش امامزاده از توابع شهرستان نطنز با جمعیت ۲۵ هزار نفر در ۱۳۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
همچنین علیرضا علیرضایی عضو شورای اسلامی روستای ابیانه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه آیینهای سنتی تاسوعا و عاشورای حسینی در این روستا برگزار نمیشود، اظهار داشت: بر پایه تصمیم ستاد مقابله با کرونای شهرستان نطنز مبنی بر سلامتی شهروندان و جلوگیری از شیوع کرونا، برای دومین سال پیاپی تمامی آیینهای سنتی و مذهبی روستای ابیانه تعطیل است.
به گزارش ایرنا، هرساله در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی خیل کثیری از اهالی روستای ابیانه و همچنین از مناطق اطراف برای دیدن آیین خاص عزاداری اهالی این روستا به ویژه آیین جغجغه زنی و نخل گردانی به ابیانه عزیمت میکردند.
پرسهزنی یکی از آیین های مذهبی ابیانه است که صبح روز تاسوعا برگزار میشود؛ در این آیین برخی اهالی روستا دسته دسته در کوچهها قدم میزنند و در مقابل خانههایی که خیرات و نذری دارند، میایستند و پس از احوالپرسی با صدای بلند فاتحهای میخوانند و سراغ خانه بعدی میروند.
جغجغه زنی از دیگر آیینهای روستای ابیانه است. جغجغه به اشیای کوچک چوبی گفته میشود که در ابتدای آیین در اختیار حاضران قرار میگیرد و سوگواران حسینی با به هم کوبیدن ۲ جغجغه به هم، در رثای شهیدان کربلا عزادارای میکنند.
هر یک از حاضران به توصیه نوحهخوان از روی پلههای مسجد ۲ جغجغه برمیدارد و پس از تشکیل صفها آیین آغاز میشود و صدای چِکچک به هم خوردن جغجغههای چوبی پس از ترکیب با صدای طبل و سنج و نوحه مداح، صدای ارکسترگونه زیبایی را پدید میآورد.
علاوه بر جغجغهزنی و پرسهزنی، آیین نخلگردانی با شکوه و عظمت خاصی برگزار میشود؛ نخل که به حرکت در میآید از همان ابتدای مسیر کار سخت آغاز میشود. هنگامی که مردم نخل را بر دوش میگیرند باید آن را از کوهی با شیب تند بالا ببرند. نحوه حمل نخل به این صورت است که عدهای زیر پایههای نخل هستند و عدهای طنابی را که به نخل بسته شده به طرف بالا میکشند و همزمان در این هنگام، بخشی دیگر از مردم ابیانه آماده به حرکت در آوردن نخل محله بالا میشوند.
پرشورترین بخش آیینهای سنتی در ابیانه هنگامی است که صبح عاشورا نخل محله بالا به حرکت در میآید و همه مردم چه ابیانهای و چه مهمانان در محله پرزله جمع میشوند و منتظر به حرکت در آمدن نخل هستند.
نخل که به حرکت درمیآید، دستههای زنجیرزن به دنبال نخل به عزاداری میپردازند و نخل محله بالا از محله پرزله به طرف میان ده حرکت میکند.
برای دیدن ۲ نخل ابیانه به صورت همزمان باید در مکانی قرار گرفت که ۲ نخل در یک نقطه به هم میرسند؛ همزمان با حرکت نخل محله بالا به طرف محله میان ده، نخل محله پایین هم به طرف این محل حرکت میکند و تنها جایی که هر ۲ نخل ابیانه در کنار هم دیده میشوند در همین مکان است.
ابیانه روستای تاریخی از توابع نطنز با قدمت ۲ هزارو ۵۰۰ ساله ، موزه ای است با پیشینه تاریخی، فرهنگ و آداب و رسوم که اصالت فرهنگی آن حفظ شد.
ابیانه در ۴۱ کیلیومتری شمال غربی مرکز شهرستان نطنز قرار دارد.
برچسبها ویروس کرونا فرمانداران نطنز ماه محرم و کرونا روستای ابیانه کاشان بادرود بهداشت و سلامتمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ویروس کرونا فرمانداران نطنز ویروس کرونا فرمانداران نطنز ماه محرم و کرونا روستای ابیانه کاشان بادرود بهداشت و سلامت نخل حسین روستای ابیانه شهرستان نطنز نخل گردانی جغجغه زنی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۸۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری آیین نکوداشت روز مراغه
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی ۱۶ اردیبهشت سالروز آغاز فعالیت رصد خانه تاریخی مراغه و بسته شدن زیج ایلخانی در سال ۶۵۷ هجری بنام روز مراغه نام گذاری شده است.
امام جمعه مراغه در این مراسم گفت: تاریخ علمی، ادبی، نجومی و فرهنگی مراغه پر افتخار است.
حجتالاسلام و المسلمین پور محمدی افزود: روز مراغه بهترن فرصت برای شناساندن تاریخ، فرهنگ و شخصیتهای علمی و ادبی این شهر برای نسل جوان است.
وی اظهار کرد: خواجه نصیر الدین طوسی با ساخت رصد خانه مراغه بزرگترین مرکز علمی و پژوهشی زمان خود را دراین شهر بنا کرده است که به برکت این رصد خانه دانشمندان بسیاری از کشورهای مختلف دنیای آن زمان در این شهر تحصیل کرده اند.
امام جمعه مراغه در ادامه افزود: دانشمندان بسیاری از جمله خواجه نصیر الدین طوسی، قطب الدین شیرازی و علامه حلی در مراغه درس خوانده اند و شاگردان بسیاری تربیت کرده اند
وی تصریح کرد: مراغه قبل از رصد خانه تاریخی این شهر مدارس و شخصیتهای علمی بزرگی داشته است و اسناد و شواهد تاریخی نشان میدهد مردم این شهر همیشه علاقمند علم ودانش بوده اند.
وی افزود: اوحدی، عبدالقادر مراغهای، درویش اشرف، قاضی کمال الدین، شیخ بابا، خواجه معز الدین، میرعبدالله فتاح و در زمان حاضر نیز استاد کریمی و حیدر عباسی همه مفاخر مراغه هستند.
معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی نیز در آیین نکوداشت روز مراغه افزود: این شهرستان به لحاظ بناهای تاریخی در استان دارای اهمیت و تاثیر گذار است.
محمدی افزود: مراغه از نظر قدمت شهرنشینی، تاریخی و فرهنگی همتراز شهرهای اصفهان، شیراز، کرمان و یزد است.
وی اضافه کرد: وجود منطقه فسیلی در مراغه این شهرستان را به بهشت فسیلی تبدیل کرده است.
فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این مراسم گفت: تاریخ و گذشته مراغه بسیار درخشان و پرافتخار دارد.
مینویی افزود: در زمان حاضر نیز مردم اگاه و بصیر این شهر در تمامی صحنههای انقلاب از دفاع مقدس گرفته پای صندوقهای رای همیشه حاضر و آمده هستند.
دبیر نکو داشت روز مراغه نیز گفت: ۱۶ اردیبهشت روز مراغه نام گذاری شده تا فرصت برای معرفی این شهر فرهنگی و تاریخی باشد.
عسکری افزود: این شهردر طول تاریخ از مناطق مهم علمی، اقتصادی، شهر نشینی بوده و علمای بسیاری از جمله اوحدی، عبدالقادر مراغهای در این شهر متولد شده اند.
وی اضافه کرد: در این شهر همچنین علما و دانشمندان بسیاری از جمله شیخ شهاب الدین سهروردی، علامه حلی و فومن جی چینی در این شهر تحصیل کرده اند.
معاون سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور نیز در این مراسم، با اشاره به اینکه درجه شهرداری مراغه از دهه ۶۰ شمسی ارتقا نیافته بود، گفت: این درجه پس از حدود سه دهه از ۹ به ۱۰ ارتقا یافت که در توسعه ساختار تشکیلاتی، تعداد نیروی انسانی و میزان اعتبارات دولتی میتواند مفید باشد.
«سیدسجاد انوشه» در جشن «روز مراغه» که در تالار سرباز این کهنشهر برگزار شد، افزود: کسب درجه ۱۰ با توجه به اینکه آخرین درجه در شهرداریهای کلانشهرها ۱۲ است، موفقیت بزرگی برای مراغه به شمار میرود.